Muzeum Polski
Zapraszamy na wirtualny spacer po zbiorach Muzeum Polski.

Nasze zasoby

Przeglądaj wszystkie zasoby zgromadzone w serwisie Muzeum Polski.

1893 r.

Wielka Synagoga

Brak opisu
1906 r.

Wielka Synagoga i Prezydium Policji

Brak opisu
1923 r.

Północno-zachodnia część Starego Przedmieścia

Lotnicze zdjęcie przedstawiające zabudowę Starego Przedmieścia. Po przekątnej biegnie ul. Vorstädtischer Graben (dziś Podwale Przedmiejskie), w górnej części zdjęcia po lewej gmach Prezydium Policji, w prawo Wielka Synagoga
ok. 1910 r.

Wielka Synagoga i Prezydium Policji

Brak opisu
1905 r.

Prezydium Policji i Wielka Synagoga

Brak opisu
ok. 1910 r.

Prezydium Policji

Brak opisu
ok. 1910 r.

Bank Rzeszy i Prezydium Policji

Wschodnia pierzeja ul. Karrenwall (dziś Okopowa), powstałej w wyniku likwidacji zachodniego wału obronnego, w tym przypadku okolic Bastionu Karowego, skąd późniejsza nazwa ulicy. Powstały w tym miejscu okazałe gmachy jak m.in. Bank Rzeszy (z lewej) czy Prezydium Policji (drugi obiekt z prawej). Ponad budynkami wyraźnie widoczna kopułą Wielkiej Synagogi.
1894 r.

Wielka Synagoga

Zdjęcie Wielkiej Synagogi, wykonane przez Rudolfa Th. Kuhna z istniejących jeszcze zachodnich wałów fortyfikacji opasujących Śródmieście.
ok. 1900 r.

Ogarna 10, 11 i 12

Brak opisu
ok. 1870 r.

Wejście do budynku Ogarna 31

Brak opisu
ok. 1900 r.

Zachodni fragment ul. Ogarnej

Brak opisu
ok. 1900 r.

Restauracja hotelu Germania

Hotel Germania mieścił się w budynku Ogarna 27/28, który zbudowany został w roku 1872 przez "Danziger Bank-Verein". Już niebawem bo w 1878 r. budynek zmienił właściciela a była nim spółka kolejowa "Marienburg-Mlawkaer Eisenbahn-Gesellschaf". Ta z kolei w 1893 r. sprzedała obiekt Oscarowi Voigt który go przebudował na wysokiej klasy hotel z łazienkami, nazywając go "Germania".
ok. 1890 r.

Dwór Artusa i Fontanna Neptuna

Brak opisu
ok. 1890 r.

Dwór Artusa

Brak opisu
1939 r.

Północno-zachodnia pierzeja Długiego Targu.

Brak opisu
1894 r.

Dwór Artusa i Fontanna Neptuna

Brak opisu
ok. 1910 r.

Dwór Artusa

Brak opisu
1894 r.

Sala Dworu Artusa

Brak opisu
1914 r.

Trakt Królewski czyli ul. Długa i Długi Targ

Styk ul. Długiej i Długiego Targu. Z lewej fragment ratusza, ul. Kramarska i zabudowa północno-zachodniej pierzei Długiego Targu z Dworem Artusa oraz Starym i Nowym Domem Ławy.
ok. 1910 r.

Dwór Artusa

Brak opisu
1906 r.

Fontanna Neptuna i Dwór Artusa

Brak opisu
ok. 1900 r.

Północno-zachodnia pierzeja Długiego Targu

Brak opisu
1906 r.

Wielka Sala Piwnicy Rajców

Brak opisu
1905 r.

Największa z sal Piwnicy Rajców.

Brak opisu
1905 r.

Fontanna Neptuna i Dwór Artusa

Brak opisu
ok. 1910 r.

Jedna z sal Piwnicy Rajców

Brak opisu
1904 r.

Dwór Artusa i Fontanna Neptuna

Brak opisu
1902 r.

Wejście do Piwnicy Rajców

Widoczne wejście do Piwnicy Rajców, znajdujące się w podziemiach Dworu Artusa. Lew (jeden z dwu) trzymający w swych łapach herb miasta, pojawił się w tym miejscu w roku 1883, bowiem wcześniej znajdował się na Bramie św. Jakuba która wówczas została rozebrana.
ok. 1880 r.

Dwór Artusa

Brak opisu
1897 r.

Brama Chlebnicka

Brak opisu
ok. 1910 r.

Dom Holwela

Dom Holwela czyli kamienica przy ul. Chlebnickiej pod nr 28 a której fasadę zaprojektował, Andreas Schlüter Starszy.
ok. 1920 r.

Brama Cmentarna

Brak opisu
ok. 1920 r.

Dawna zabudowa przy północnej pierzei ul. Piwnej

Współcześnie nieistniejąca zabudowa przy południowej stronie Bazyliki Mariackiej. Z prawej widoczna Brama Cmentarna bazyliki.
1907-08-23.

Zawalone budynki Chlebnicka 47 i 48.

Rankiem 23 sierpnia 1907 r. kilka sygnałów że coś złego się dzieje (spaczone drzwi, odpadające tynki, pękające ściany) w dwóch sąsiadujących kamienicach, pozwoliły na udaną ewakuację niemal wszystkich osób w nich zamieszkałych. Na szczęście nikt nie zginął a z tych co nie zdążyli uciec, najboleśniej skutek katastrofy odczuła panna Kiedrowski, gdy spadając do piwnicy zmiażdżyła obie stopy. Straty materialne były z kolei bardzo duże, oprócz całkowitego zniknięcia obu kamienic (uchowały się jedynie szczyty od strony bazyliki Mariackiej) zniszczony był także całkiem spory majątek osób tam zamieszkujących, jak choćby wspomnianej panny Kiedrowski, która prowadziła sklep z tapetami i które to wszystkie uległy zniszczeniu. Obaj właściciele, rencista Franz Feichtmeyer posiadacz domu z nr 48 oraz Paul Nachtigal handlujący kawą z nr 47, po katastrofie nie byli już w stanie odbudować swych domów i obaj sprzedali je sąsiadowi z nr 45/46 p. Bernardowi Braune, który w przeciągu dwóch lat postawił nowe budynki.
ok. 1910 r.

Dom Angielski

Wschodni fragment ul. Chlebnickiej z jednym z najokazalszych budynków Głównego Miasta, Domem Angielskim. Zwraca uwagę położony w prawo Dom Schlieffów (Chlebnicka 13/14), z wyjątkowo "prostą" jak na lokalne warunki fasadą. Tę poprzednią z numeru Chlebnicka 14 zakupił król pruski Fryderyk Wilhelm III, którą skrupulatnie podzieloną na 287 elementów, ponownie złożono (1825 r) w poczdamskiej rezydencji na Wyspie Pawiej.
1915 r.

Dom Angielski

Brak opisu
1906 r.

Dwór Bractwa św. Jerzego

Brak opisu
1905 r.

Dwór Bractwa św. Jerzego

Dwór św. Jerzego. Z lewej strony znajduje się niedawno oddany do użytku Dom Towarowy braci Freymann, cieszący się niesłabnącym zainteresowaniem niemalże do końca wojny, mimo iż 1 września 1939 r. firma została przejęta przez Skarb Państwa III Rzeszy jako mienie pożydowskie. Z prawej "dosztukowany" tramwaj wyjeżdżający z Bramy Długoulicznej.
ok. 1900 r.

Dwór Bractwa św. Jerzego

Brak opisu
1905 r.

Ruch na Moście Stągiewnym

Brak opisu
1905 r.

Pałac Mniszchów

W roku 1760 ukończono budowę pałacu przy Długich Ogrodach, na zlecenie Jerzego Augusta Mniszecha, zaufanego króla Augusta III. W 1796 r. stał się własnością króla Prus i ten przeznaczył budynek na siedzibę lokalnego gubernatora a następnie dowódcy gdańskiego garnizonu i taką funkcję pełnił do roku 1905 kiedy został rozebrany z względu na zły stan techniczny oraz wybudowania Komendantury generalnej u zbiegu ulic Silberhütte (Hucisko) i Elisabethwall (dziś Wały Jagiellońskie).
1905 r.

Długie Ogrody

Zabudowa ul. Długie Ogrody oraz kościół św. Barbary.
1904 r.

Most Stągiewny

Widok spod Stągwi Mlecznych w stronę Długich Ogrodów. Most Stągiewny w owym czasie by przepuścić pływające jednostki otwierał się na bok, w kierunku ul. Szopy. Widoczna wieża kościoła św. Barbary.
1905 r.

Budynek gdańskiego dworca

Brak opisu
ok. 1910 r.

Gdański dworzec w zimowej szacie

Brak opisu
1905 r.

Wejście główne dworca kolejowego w Gdańsku

Brak opisu
1904 r.

Budynek dworca głównego w Gdańsku

Brak opisu
1903 r.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Brak opisu
1901 r.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Brak opisu

Zabudowa Podwala Grodzkiego

Budynki wschodniej pierzei Podwala Grodzkiego zabudowane po likwidacji zachodnich fortyfikacji w końcu XIX w. Z lewej strony widoczny hotel "Norddeutscher Hof" (tu podkolorowany na różowo) zaś z prawej hotel "Reichs Hof".
ok. 1910 r.

Dworzec Gdańsk Główny

Brak opisu
1915 r.

Dom Strzelecki Wilhelma i Szkoła Wojenna

Fragment stacji kolejowej Gdańsk Główny oraz widoczne w głębi budynki (z lewej) Domu Strzeleckiego Wilhelma (po przebudowie) i w prawo Szkoły Wojennej przy d. Promenade czyli dzisiejszej ul. 3 Maja.
1902 r.

Dworzec Gdańsk Główny

Brak opisu
1906 r.

Dworzec kolejowy Gdańsk Główny

Brak opisu
1905 r.

Kamienice przy Podwalu Grodzkim

Budynki położone naprzeciwko dworca głównego, położone wzdłuż ul. Podwale Grodzkie. Z prawej hotel "Norddeutscher Hof", pośrodku widoczny wjazd w nieistniejącą już ul. Kaschubischer Markt, z lewej wejście główne dworca.

ul. 3 Maja dawniej Promenade

Fragment d. Promenade (dziś ul. 3 Maja) i widok na budynek dworca głównego w Gdańsku.
1905 r.

Budynek dworca Gdańsk Główny

Brak opisu
ok. 1910 r.

Hotel Continetal

Brak opisu
1915 r.

Dworzec Gdańsk Główny

Widok na dworzec główny z ul. 3 Maja (d. Promenade) i zabudowę Podwala Grodzkiego z hotelem "Norddeutscher Hof" (jasny obiekt) który na przełomie lat 1930-31 zostanie przebudowany na Hotel "Eden".
ok. 1910 r.

Kwartał urzędowy przy Nowych Ogrodach

Widok z Podwala Grodzkiego w kierunku Nowych Ogrodów, na budynki urzędowe Gdańska, Nadprezydentura, Zarząd Prowincji i inne. Z lewej Bastion św. Elżbiety.
ok. 1910 r.

Hotel "Continental"

Hotel "Continetal" położony na rogu Podwala Grodzkiego i ul. Elżbietańskiej oraz kamienice powstałe po likwidacji zachodnich wałów obronnych w końcu XIX wieku. Z lewej w głębi widoczny fragment kościoła św. Józefa.
1915 r.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Widok na stacje kolejową Gdańsk Główny z wiaduktu nad torami biegnącego wzdłuż ul. Hucisko. Z lewej widoczna Szkoła Wojenna, dalej w prawo budynek Dworca Głównego oraz b. Dyrekcji Kolei.
1923 r.

Dworzec Główny

Gdański dworzec kolejowy widziany z "lotu ptaka". W lewo budynek kolejowej poczty, u góry fragment Szkoły Wojskowej.
1895 r.

Most Zielony i Zielona Brama

Widok na Most i Bramę Zielona z Wyspy Spichrzów. Widoczny w głębi Dom Przyrodników i Żuraw.
ok. 1900 r.

Zielona Brama

Zielona Brama i Zielony Most. W głębi w lewo zabudowa wzdłuż ul. Powroźniczej, w prawo początek Długiego Pobrzeża.
ok. 1910 r.

Przepływający statek pod Zielonym Mostem.

Brak opisu
1899 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Widok z Wyspy Spichrzów na Zieloną Bramę i Most Zielony. Widoczne specjalne pałąki z instalacją zasilającą tramwaje umożliwiające podnoszenie mostu. Z lewej tuż przed bramą, kiosk z artykułami tytoniowymi.
ok. 1900 r.

Zielona Brama

Brak opisu
ok. 1910 r.

Zielony Most

Widok z północnej części Wyspy Spichrzów na Zielony Most i Bramę. Z prawej zabudowa Długiego Pobrzeża.
ok. 1900 r.

Most Zielony

Brak opisu
ok. 1900 r.

Zielona Brama

Widok z Mostu krowiego w kierunku Zielonej Bramy. Z lewej strony zabudowa ul. Powroźniczej podchodząca do samego brzegu Motławy.
ok. 1900 r.

Wielka Aleja Lipowa

Brak opisu
1905 r.

Most Zielony

Widok z spichlerza na Zielony Most i Bramę. Nieco głębiej widoczny Most Krowi.
1906 r.

Zielony Most, Zielona Brama

Brak opisu
ok. 1900 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Brak opisu
1905 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Brak opisu
ok. 1910 r.

Zielona Brama

Widok od strony ul. Stągiewnej na Bramę Zieloną. Widoczny pałąk rozpinający trakcję tramwajową umożliwiając podnoszenie przęseł Mostu Zielonego.
1899 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Brak opisu
1923 r.

Zielona Brama

Zdjęcie lotnicze Zielonej Bramy i Zielonego Mostu. U dołu zdjęcia widoczne dachy i hełmy budynku Miejskiej Kasy Oszczędnościowej (Städtlische Sparkasse).
1906 r.

Most Krowi

Widok na Most Krowi z zachodniego brzegu Wyspy Spichrzów

Informacja dotycząca plików cookies.

Informujemy, iż w celu zapewnienia prawidłowej pracy naszego serwisu oraz dostosowania go do Państwa potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies.

Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki.

Dalsze korzystanie z naszego serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

 Zamknij