Muzeum Polski
Zintegrowany system prezentacji zdigitalizowanych zasobów archiwalnych i zabytkowych.
Zapraszamy na wirtualny spacer po zbiorach Muzeum Polski.

Nasze zasoby

Przeglądaj wszystkie zasoby zgromadzone w serwisie Muzeum Polski.

1902 r.

Wejście do Piwnicy Rajców

Widoczne wejście do Piwnicy Rajców, znajdujące się w podziemiach Dworu Artusa. Lew (jeden z dwu) trzymający w swych łapach herb miasta, pojawił się w tym miejscu w roku 1883, bowiem wcześniej znajdował się na Bramie św. Jakuba która wówczas została rozebrana.
ok. 1880 r.

Dwór Artusa

Brak opisu
1897 r.

Brama Chlebnicka

Brak opisu
ok. 1910 r.

Dom Holwela

Dom Holwela czyli kamienica przy ul. Chlebnickiej pod nr 28 a której fasadę zaprojektował, Andreas Schlüter Starszy.
ok. 1920 r.

Brama Cmentarna

Brak opisu
ok. 1920 r.

Dawna zabudowa przy północnej pierzei ul. Piwnej

Współcześnie nieistniejąca zabudowa przy południowej stronie Bazyliki Mariackiej. Z prawej widoczna Brama Cmentarna bazyliki.
1907-08-23.

Zawalone budynki Chlebnicka 47 i 48.

Rankiem 23 sierpnia 1907 r. kilka sygnałów że coś złego się dzieje (spaczone drzwi, odpadające tynki, pękające ściany) w dwóch sąsiadujących kamienicach, pozwoliły na udaną ewakuację niemal wszystkich osób w nich zamieszkałych. Na szczęście nikt nie zginął a z tych co nie zdążyli uciec, najboleśniej skutek katastrofy odczuła panna Kiedrowski, gdy spadając do piwnicy zmiażdżyła obie stopy. Straty materialne były z kolei bardzo duże, oprócz całkowitego zniknięcia obu kamienic (uchowały się jedynie szczyty od strony bazyliki Mariackiej) zniszczony był także całkiem spory majątek osób tam zamieszkujących, jak choćby wspomnianej panny Kiedrowski, która prowadziła sklep z tapetami i które to wszystkie uległy zniszczeniu. Obaj właściciele, rencista Franz Feichtmeyer posiadacz domu z nr 48 oraz Paul Nachtigal handlujący kawą z nr 47, po katastrofie nie byli już w stanie odbudować swych domów i obaj sprzedali je sąsiadowi z nr 45/46 p. Bernardowi Braune, który w przeciągu dwóch lat postawił nowe budynki.
ok. 1910 r.

Dom Angielski

Wschodni fragment ul. Chlebnickiej z jednym z najokazalszych budynków Głównego Miasta, Domem Angielskim. Zwraca uwagę położony w prawo Dom Schlieffów (Chlebnicka 13/14), z wyjątkowo "prostą" jak na lokalne warunki fasadą. Tę poprzednią z numeru Chlebnicka 14 zakupił król pruski Fryderyk Wilhelm III, którą skrupulatnie podzieloną na 287 elementów, ponownie złożono (1825 r) w poczdamskiej rezydencji na Wyspie Pawiej.
1915 r.

Dom Angielski

Brak opisu
1906 r.

Dwór Bractwa św. Jerzego

Brak opisu
1905 r.

Dwór Bractwa św. Jerzego

Dwór św. Jerzego. Z lewej strony znajduje się niedawno oddany do użytku Dom Towarowy braci Freymann, cieszący się niesłabnącym zainteresowaniem niemalże do końca wojny, mimo iż 1 września 1939 r. firma została przejęta przez Skarb Państwa III Rzeszy jako mienie pożydowskie. Z prawej "dosztukowany" tramwaj wyjeżdżający z Bramy Długoulicznej.
ok. 1900 r.

Dwór Bractwa św. Jerzego

Brak opisu
1905 r.

Ruch na Moście Stągiewnym

Brak opisu
1905 r.

Pałac Mniszchów

W roku 1760 ukończono budowę pałacu przy Długich Ogrodach, na zlecenie Jerzego Augusta Mniszecha, zaufanego króla Augusta III. W 1796 r. stał się własnością króla Prus i ten przeznaczył budynek na siedzibę lokalnego gubernatora a następnie dowódcy gdańskiego garnizonu i taką funkcję pełnił do roku 1905 kiedy został rozebrany z względu na zły stan techniczny oraz wybudowania Komendantury generalnej u zbiegu ulic Silberhütte (Hucisko) i Elisabethwall (dziś Wały Jagiellońskie).
1905 r.

Długie Ogrody

Zabudowa ul. Długie Ogrody oraz kościół św. Barbary.
1904 r.

Most Stągiewny

Widok spod Stągwi Mlecznych w stronę Długich Ogrodów. Most Stągiewny w owym czasie by przepuścić pływające jednostki otwierał się na bok, w kierunku ul. Szopy. Widoczna wieża kościoła św. Barbary.
1905 r.

Budynek gdańskiego dworca

Brak opisu
ok. 1910 r.

Gdański dworzec w zimowej szacie

Brak opisu
1905 r.

Wejście główne dworca kolejowego w Gdańsku

Brak opisu
1904 r.

Budynek dworca głównego w Gdańsku

Brak opisu
1903 r.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Brak opisu
1901 r.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Brak opisu

Zabudowa Podwala Grodzkiego

Budynki wschodniej pierzei Podwala Grodzkiego zabudowane po likwidacji zachodnich fortyfikacji w końcu XIX w. Z lewej strony widoczny hotel "Norddeutscher Hof" (tu podkolorowany na różowo) zaś z prawej hotel "Reichs Hof".
ok. 1910 r.

Dworzec Gdańsk Główny

Brak opisu
1915 r.

Dom Strzelecki Wilhelma i Szkoła Wojenna

Fragment stacji kolejowej Gdańsk Główny oraz widoczne w głębi budynki (z lewej) Domu Strzeleckiego Wilhelma (po przebudowie) i w prawo Szkoły Wojennej przy d. Promenade czyli dzisiejszej ul. 3 Maja.
1902 r.

Dworzec Gdańsk Główny

Brak opisu
1906 r.

Dworzec kolejowy Gdańsk Główny

Brak opisu
1905 r.

Kamienice przy Podwalu Grodzkim

Budynki położone naprzeciwko dworca głównego, położone wzdłuż ul. Podwale Grodzkie. Z prawej hotel "Norddeutscher Hof", pośrodku widoczny wjazd w nieistniejącą już ul. Kaschubischer Markt, z lewej wejście główne dworca.

ul. 3 Maja dawniej Promenade

Fragment d. Promenade (dziś ul. 3 Maja) i widok na budynek dworca głównego w Gdańsku.
1905 r.

Budynek dworca Gdańsk Główny

Brak opisu
ok. 1910 r.

Hotel Continetal

Brak opisu
1915 r.

Dworzec Gdańsk Główny

Widok na dworzec główny z ul. 3 Maja (d. Promenade) i zabudowę Podwala Grodzkiego z hotelem "Norddeutscher Hof" (jasny obiekt) który na przełomie lat 1930-31 zostanie przebudowany na Hotel "Eden".
ok. 1910 r.

Kwartał urzędowy przy Nowych Ogrodach

Widok z Podwala Grodzkiego w kierunku Nowych Ogrodów, na budynki urzędowe Gdańska, Nadprezydentura, Zarząd Prowincji i inne. Z lewej Bastion św. Elżbiety.
ok. 1910 r.

Hotel "Continental"

Hotel "Continetal" położony na rogu Podwala Grodzkiego i ul. Elżbietańskiej oraz kamienice powstałe po likwidacji zachodnich wałów obronnych w końcu XIX wieku. Z lewej w głębi widoczny fragment kościoła św. Józefa.
1915 r.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Widok na stacje kolejową Gdańsk Główny z wiaduktu nad torami biegnącego wzdłuż ul. Hucisko. Z lewej widoczna Szkoła Wojenna, dalej w prawo budynek Dworca Głównego oraz b. Dyrekcji Kolei.
1923 r.

Dworzec Główny

Gdański dworzec kolejowy widziany z "lotu ptaka". W lewo budynek kolejowej poczty, u góry fragment Szkoły Wojskowej.
1895 r.

Most Zielony i Zielona Brama

Widok na Most i Bramę Zielona z Wyspy Spichrzów. Widoczny w głębi Dom Przyrodników i Żuraw.
ok. 1900 r.

Zielona Brama

Zielona Brama i Zielony Most. W głębi w lewo zabudowa wzdłuż ul. Powroźniczej, w prawo początek Długiego Pobrzeża.
ok. 1910 r.

Przepływający statek pod Zielonym Mostem.

Brak opisu
1899 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Widok z Wyspy Spichrzów na Zieloną Bramę i Most Zielony. Widoczne specjalne pałąki z instalacją zasilającą tramwaje umożliwiające podnoszenie mostu. Z lewej tuż przed bramą, kiosk z artykułami tytoniowymi.
ok. 1900 r.

Zielona Brama

Brak opisu
ok. 1910 r.

Zielony Most

Widok z północnej części Wyspy Spichrzów na Zielony Most i Bramę. Z prawej zabudowa Długiego Pobrzeża.
ok. 1900 r.

Most Zielony

Brak opisu
ok. 1900 r.

Zielona Brama

Widok z Mostu krowiego w kierunku Zielonej Bramy. Z lewej strony zabudowa ul. Powroźniczej podchodząca do samego brzegu Motławy.
ok. 1900 r.

Wielka Aleja Lipowa

Brak opisu
1905 r.

Most Zielony

Widok z spichlerza na Zielony Most i Bramę. Nieco głębiej widoczny Most Krowi.
1906 r.

Zielony Most, Zielona Brama

Brak opisu
ok. 1900 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Brak opisu
1905 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Brak opisu
ok. 1910 r.

Zielona Brama

Widok od strony ul. Stągiewnej na Bramę Zieloną. Widoczny pałąk rozpinający trakcję tramwajową umożliwiając podnoszenie przęseł Mostu Zielonego.
1899 r.

Zielona Brama i Zielony Most

Brak opisu
1923 r.

Zielona Brama

Zdjęcie lotnicze Zielonej Bramy i Zielonego Mostu. U dołu zdjęcia widoczne dachy i hełmy budynku Miejskiej Kasy Oszczędnościowej (Städtlische Sparkasse).
1906 r.

Most Krowi

Widok na Most Krowi z zachodniego brzegu Wyspy Spichrzów
1906 r.

Most Krowi

Widok na Most Krowi z Wyspy Spichrzów.
1905 r.

Brama Krowia

Widok na Krowią Bramę w kierunku ul. Ogarnej. Z lewej strony zabudowa przy ul. Kotwiczników, z prawej ul. Powroźniczej.
1905 r.

Brama Krowia i Most Krowi

Widok z Mostu krowiego na Bramę Krowią w kierunku ul. Ogarnej.
1905 r.

Brama Krowia

Widok na Krowią Bramę i fragment Mostu krowiego, z spichlerzy na Wyspie Spichrzów
1894 r.

Ulica Plebania

Ulica Plebania i wejście do Domu Ferberów z ich charakterystycznym herbem. Z lewej fragmencik Bazyliki Mariackiej. Autor: Rudolf Theodor Kuhn
1894 r.

Dziana 11

Górny fragment fasady domu Dziana 11. Autor: Rudolf Theodor Kuhn
1894 r.

Dziana 10

Górna część fasady domu przy ul. Dzianej nr 10. Autor: Rudolf Theodor Kuhn
1894 r.

Kamienica Grobla IV nr 5

Kamienica pod nr 5 położona przy ul. Grobla IV Autor: R.T. Kuhn
ok. 1910 r.

Kościół św. Barbary

Podstawa wieży kościoła św. Barbary w Gdańsku. Widok z budynku położonego naprzeciwko kościoła przy ul. św. Barbary, z prawej zabudowa Długich Ogrodów.
1973 r.

Wejście do biura parafialnego przy kościele św. Piotra i Pawła

Brak opisu
1973 r.

Kościół św. Piotra i Pawła

Nawa główna kościoła w ruinie.
1973 r.

Kościół św. Piotra i Pawła

Ruiny nawy głównej, widok w kierunku głównego wejścia z ul. Żabi Kruk.
1973 r.

Kościół św. Piotra i Pawła

Zrujnowana nawa boczna południowa.
1973 r.

Kościół św. Piotra i Pawła

Północna nawa kościoła. To tu, w najmniej zrujnowanej części kościoła przez blisko 30 lat odbywały się nabożeństwa członków parafii.
1973 r.

Kościół św. Piotra i Pawła

Kościół św. Piotra i Pawła z widocznymi uszkodzeniami powstałymi w wyniku walk o Gdańsk w marcu 1945 r.
1973 r.

Kościół św. Piotra i Pawła

Widok na kościół od strony płn.-zachodniej. Z lewej budynek Sp-ni Mieszkaniowej "Żabi Kruk", z prawej budynek szkoły i blok przy Toruńskiej.
1973 r.

Kościół św. Piotra i Pawła

Widok od strony ul. Lastadia na zrujnowaną nawę główną i południową kościoła.
1975 r.

Kościół św. Katarzyny i Wielki Młyn

Widok spod Ratusza Staromiejskiego (z prawej) na kościół św. Katarzyny i Wielkiego Młyna. Pośrodku widoczny (pierwszy) Pomnik Heweliusza odsłonięty w 1973 r. i przeniesiony w roku 2004 na skwer pomiędzy budynkami hotelu Hevelius, NOT i "Winifery".
1975 r.

Kanał Raduni

Fragment Kanału Raduni, widziany z ul. Elżbietańskiej. Widoczny Most Chlebowy, dalej Wielki Młyn oraz kościół św. Katarzyny, jeszcze bez hełmu. Zdjęcie: Marek Kaliszczak
1975 r.

Kościół św. Katarzyny

Montaż narożnych hełmów, na wieży kościoła św. Katarzyny. Zdjęcie: Marek Kaliszczak
1975 r.

Kościół św. Katarzyny

Trwa montaż narożnych hełmów na wieży kościoła. Zdjęcie: Marek Kaliszczak
1975 r.

Kościół św. Katarzyny

Montaż narożnych hełmów wieży kościelnej. Zdjęcie: Marek Kaliszczak
1976 r.

Kościół św. Katarzyny

Prace przy montażu dużego hełmu na wieży kościoła św. Katarzyny. Zdjęcie: Marek Kaliszczak
1976 r.

Hełm kościoła św. Katarzyny

Hełm kościoła św. Katarzyny, czekający na jego montaż na wieży kościoła. W tle widoczny Mały Młyn. Zdjęcie: Marek Kaliszczak
ok. 1970 r.

Galeria EL

Centrum Sztuki Galeria EL mieści się w ocalałych i odbudowanych pozostałościach zrujnowanego w roku 1945, kościoła pw Najświętszej Marii Panny w Elblągu.
1965 r.

Galeria EL

Odbudowa dachu d. kościoła pw NMP w Elblągu, tu już jako siedziby galerii artystycznej.
ok. 1960 r.

Kościół pw Najświętszej Marii Panny

Ruiny kościoła pw Najświętszej Marii Panny w Elblągu, stan przed rozpoczęciem prac remontowych które zmieniły funkcją obiektu na placówkę artystyczną znaną jako Galeria EL.