Muzeum Polski
Zintegrowany system prezentacji zdigitalizowanych zasobów archiwalnych i zabytkowych.
Zapraszamy na wirtualny spacer po zbiorach Muzeum Polski.

Nasze zasoby

Przeglądaj wszystkie zasoby zgromadzone w serwisie Muzeum Polski.

ok. 1910 r.

Dwór Uphagenów (Mon Plaisir)

Dwór rodziny Uphagenów powstały w roku 1814 i znany najbardziej jako Pałac Ślubów.
ok. 1890 r.

Ślizgawka na fosie

Zimą fosy obwałowań miejskich zamieniano na ślizgawki. Ta tutaj, położona obok Bramy Wyżynnej, dekorowana była drzewkami świerkowymi a dla bywalców zbudowano tymczasowe obiekty towarzyszące ku ich wygodzie.
ok. 1910 r.

Dworzec kolejowy Brama Nizinna

Dworzec kolejowy Brama Nizinna był pierwszym dworcem w Gdańsku i był odnogą linii kolejowej Berlin - Królewiec. Powstał w 1852 r po długich i ciężkich negocjacjach z władzami wojskowymi, bardzo niechętnymi do robienia jakichkolwiek wyłomów w liniach fortyfikacyjnych miasta. Po zbudowaniu linii Tczew - Słupsk poniżej ulicy 3 Maja, jeszcze w roku 1896 zlikwidowano tu odprawy pasażerskie i obsługiwano tu tylko ruch towarowy. Widok z ul. Toruńskiej.
1896 r.

Widok na Bastion św. Elżbiety

Po likwidacji wałów i fos zachodnich fortyfikacji, przyszedł czas budowy nowych ulic. Bliżej widoczna ul. Elisabethwall czyli północny fragment Wałów Jagiellońskich oraz od prawej skośnie w górę ul. Podwale Grodzkie (Stadtgraben). W tle budynki urzędowe przy Nowych Ogrodach.
ok. 1910 r.

Baszta Łabędź

Widok na Basztę łabędź z Targu Rybnego.
1906 r.

Teatr Miejski

Teatr Miejski (Stadttheater) powstał w 1801 r miał szkieletową konstrukcją drewnianą obmurowaną z zewnątrz cegłą i posiadał widownię na 1600 miejsc, głównie stojących. W tym stanie (po wielu niewielkich przeróbkach) przetrwał do roku 1934, kiedy to został wyburzony i wybudowany na nowo.
1902 r.

Kościół Wniebowzięcia

Kościół Wniebowzięcia w Nowym Porcie budowany z muru pruskiego od roku 1839, został poświęcony 23 maja 1841. Jego istnienie było krótkie i skończyło się w roku 1904 wyburzeniem, gdy od roku 1903 rozpoczęto tuż za nim, budowę dużego ceglanego kościoła Niepokalanego Serca Maryi dawniej znanego jako Kościół Wniebowstąpienia. Widok w kierunku wschodnim.
ok. 1920 r.

Szpital Miejski oddział Chirurgii

Szpital przy Rogaczewskiego (Sandgrube) był specjalistycznym oddziałem chirurgicznym lazaretu przy Dyrekcyjnej.który powstawał w latach 1885-86 a oddany do użytku, pod koniec 1887 r. W roku 1911 oddział został przeniesiony do nowego szpitala na Dębinkach, natomiast w obiekcie znalazły swe miejsce przychodnie i polikliniki lekarskie a także miejski zespól pomocy społecznej. Od 1949 r. mieści się tutaj Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych
ok. 1930 r.

Szpital Miejski

Budynki oddziałów Szpitala Miejskiego ( Stadtliche Krankenhaus). Szpital został otwarty w kwietniu 1911 r. z połączenia lazaretu przy ul. Dyrekcyjnej oraz oddziału chirurgicznego przy Rogaczewskiego. Na przełomie lat 20-30-tych rozbudowany. Podczas wojny szpital wojskowy a po wojnie mieściły się tu kliniki Akademii Medycznej w Gdańsku.
ok. 1930 r.

Budynki oddziału chirurgicznego Szpitala Miejskiego

Teren zielony pomiędzy budynkami oddziału chirurgicznego szpitala przy Dębinkach. W odróżnieniu od swych protoplastów czyli szpitala przy Dyrekcyjnej i Rogaczewskiego, nowy szpital charakteryzował się rozdzielnością poszczególnych klinik, przez co znalazło tu miejsce sporo terenów zielonych służących relaksu osób leczonych i personelu medycznego oraz swobodniejszych odwiedzin chorych przez bliskich. Współcześnie teren jest zabudowany budynkiem nr 3.
1903 r.

Brama Wyżynna

Widok na Bramę wyżynną od strony d. Karrenwall. W głębi widoczny zespół przedbramia czyli Katownia oraz Wieża Więzienna. Z lewej strony fragment hotelu Danziger Hof, z prawej widoczne ogrodzenie budującego się Banku Rzeszy.
ok. 1910 r.

Kamienice na rogu ul. Szewskiej i św. Ducha.

Kamienice na rogu ulic św. Ducha i Szewskiej (z prawej strony). W głebi z lewej strony widoczna Kaplica Królewska, zaś ponad dachami bazylika Mariacka.
1935 r.

Ulica Łagiewniki

Widok na ul. Łągiewniki w kierunku Kanału Raduni i dalej ul. Stolarskiej.
ok. 1910 r.

Kościół św. Katarzyny

Widok na kościół św. Katarzyny z ul. Na Piaskach.
ok. 1930 r.

Hełm Ratusza Głównego Miasta

Widok z wieży Bazyliki Mariackiej w kierunku Ratusza Głównomiejskiego. Z prawej strony zabudowania Przedmieścia a w lewo Dolnego Miasta.
1941 r.

Aleja Zwycięstwa.

Wypadnięcie z szyn tramwaju, na wysokości dzisiejszej ul. Hallera (z prawej).
1941 r.

Aleja Zwycięstwa.

Wypadnięcie z szyn tramwaju, na wysokości dzisiejszej ul. Hallera (z prawej).
1927 r.

Przeróbka.

Prawdopodobnie ul. Wosia Budzysza w obecnej okolicy skrzyżowania z ul. Sucharskiego, wygląda na końcowy etap budowy nowej szosy na Stogi i linii tramwajowej.W dali wieża zakładu ZNTK.

Brak tytułu

Brak opisu
1942 r.

Podwale Grodzkie.

Hotel "Eden" naprzeciw Dworca Głównego. To mniej więcej wysokość dzisiejszego kina Cinema City.
1933 r.

Przed gdańskim dworcem kolejowym.

Tramwaj w kierunku Dolnego Miasta przed Dworcem Głównym.
1935 r.

Władysława IV w Nowym Porcie.

Nowy Port, tramwaj skręca z Wilhelmstrasse/ul.Wolności w Bergstrasse/ul. Władysława IV.
ok. 1930 r.

Zajezdnia na Dolnym Mieście.

Wnętrze zajezdni tramwajowej na Dolnym Mieście.
ok. 1930 r.

Zajezdnia na Dolnym Mieście.

Zajezdnia tramwajowa na Dolnym Mieście.
ok. 1930 r.

Zajezdnia na Dolnym Mieście.

Zajezdnia tramwajowa na Dolnym Mieście.
ok. 1930 r.

Zajezdnia na Dolnym Mieście.

Zajezdnia tramwajowa na Dolnym Mieście. Kamienice przy Radnej/Polnej, a także w głębi na Przyokopowej, stoją do dziś.
ok. 1930 r.

Tramwaj na Wałach Jagiellońskich.

Tramwaj na Wałach Jagiellońskich. W głębi siedziba Rady Miasta, dawniej Generalkommando.

Brak tytułu

Brak opisu
1937 r.

Przebudowa Mostu Stągiewnego.

Przebudowa Mostu Stągiewnego. Na wprost ulica Długie Ogrody, po prawej Szopy.
1927 r.

Wiadukt kolejowy na Przeróbce.

Wiadukt kolejowy nad ul. Lenartowicza na Przeróbce oraz tramwaje linii nr 4 na nowej trasie prowadzącej w kierunku dzielnicy Stogi. Widoczny wiadukt został rozebrany w 2016 roku.
ok. 1930 r.

Zielony Most.

Widok z Zielonej Bramy w kierunku Zielonego Mostu i Wyspy Spichrzów.
1928 r.

Stogi.

Obecna ul. Nowotna na Stogach. W tle m. in. dzwonnica na cmentarzu i kościół ewangelicki. Głębiej również dach budynku szkolnego.
ok. 1920 r.

Stągiewna.

Ulica Stągiewna. Widok w kierunku Zielonej Bramy i Zielonego Mostu.
ok. 1930 r.

Stągiewna.

Ulica Stągiewna. Z lewej, gmach Sparkasse oraz budynek pod nr 1 przy Milchkannegasse, w którym miały siedziby firmy handlowe m.in. Johann Wierzba, Lipetz & Co. i inni. Tramwaje przejeżdżają przez Zielony Most. W dali Baszta Stągiewna.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1944 r.

Nowe Ogrody.

Ulica Nowe Ogrody. Po prawej Sejm Wolnego Miasta Gdańska (Zarząd Prowincji), Komisariat Generalny RP - dzisiejsza Komenda Miejska Policji oraz Sąd Apelacyjny i Okręgowy.
1945 r.

Długi Targ.

Długi Targ. Zniknął już Neptun, który został ewakuowany w 1945 roku do Parchowa (koło Bytowa).
1937 r.

Most Stągiewny.

Tramwaj wjeżdżający przez Most Stągiewny w ulicę Stągiewną. Z prawej Stągwie Mleczne. W głębi Długie Ogrody.
1944 r.

Długi Targ.

Tramwaj na Długim Targu. Na środku fotografii widać Fontannę Neptuna, a za nią Ratusz Głównego Miasta.

Brak tytułu

Brak opisu
ok. 1940 r.

Zajezdnia Tramwajowa Wrzeszcz.

Zajezdnia Tramwajowa Wrzeszcz, Strzyża.
1942 r.

Podwale Grodzkie.

Tramwaj w kierunku Dolnego Miasta przed Dworcem Głównym.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
ok. 1940 r.

Targ Węglowy.

Targ Węglowy, widok w kierunku Wieży Więziennej. Z lewej fragment Wielkiej Zbrojowni.
ok. 1940 r.

Targ Węglowy.

Targ Węglowy z Teatrem Miejskim.
1942 r.

Bogusławskiego.

Widok z ulicy Bogusławskiego w kierunku Targu Węglowego. W dali widoczny Teatr Miejski, a nawet hełm kościoła św. Katarzyny. Po środku Wieża Więzienna.
1929 r.

Zajezdnia na Łąkowej.

Wjazd do zajezdni na ulicy Lenzgasse (po wojnie przez krótki czas jeszcze istniejącej pod nazwą Wiosenna) na Dolnym Mieście w Gdańsku.
ok. 1940 r.

Stary Rynek Oliwski.

Stary Rynek Oliwski, tramwaj przed Domem Zarazy (Domem Bramnym).

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1912 r.

Most Zielony otwarty dla przepływających statków.

Most Zielony otwarty dla przepływających statków. W latach 30. most zmodernizowano. W głębi zabudowa Wyspy Spichrzów. Widok spod Zielonej Bramy na Miejską Kasę Oszczędnościową. Po prawej Stągiew Mleczna.
ok. 1900 r.

Most Rogoźników.

Wiadomo o nim tyle, że zbudowano go po przekopaniu ramienia Nowej Motławy w 1576 roku. Był wówczas mostem drewnianym, zwodzonym. Most do połowy XIX wieku był zamykany na noc. W 1892 r. został zastąpiony konstrukcją metalową i zaczął funkcjonować jako most zwodzony z dwuklapowym przęsłem środkowym, drogowo-tramwajowy. Otwieranie mostu było możliwe ręcznie a później zastosowano elektryczny mechanizm zwodzenia mostu. W dali zabudowa Wyspy Spichrzów, a po prawej Baszta Stągiewna.
ok. 1900 r.

Most Rogoźników.

Wiadomo o nim tyle, że zbudowano go po przekopaniu ramienia Nowej Motławy w 1576 roku. Był wówczas mostem drewnianym, zwodzonym. Most do połowy XIX wieku był zamykany na noc. W 1892 r. został zastąpiony konstrukcją metalową i zaczął funkcjonować jako most zwodzony z dwuklapowym przęsłem środkowym, drogowo-tramwajowy. Otwieranie mostu było możliwe ręcznie a później zastosowano elektryczny mechanizm zwodzenia mostu. W dali zabudowa Wyspy Spichrzów, a po prawej Baszta Stągiewna.
1939 r.

Długa.

Święto Pracy w Gdańsku w roku 1939. Tramwaj linii 4 na trasie ze Stogów do Dworca Głównego zatrzymał się właśnie na przystanku przy skrzyżowaniu ul. Długiej z ul. Tkacką.
ok. 1900 r.

Zajezdnia na Łąkowej.

Pod budowę nowej zajezdni firma Kupferschmidta wykupiła grunty na parceli przy ulicy Wiosennej 4 (Lenzgasse, obecnie nie istnieje) w południowo-zachodnim zakątku Dolnego Miasta. Projekty budowlane zajezdni były gotowe w październiku 1884 roku i zapewne niedługo później na działce zakupionej przez firmę tramwajową pojawiły się ekipy budowlane. Już wiosną 1885 roku stały tam równolegle do siebie dwa długie budynki przykryte łagodnie nachylonymi dachami dwuspadowymi, usytuowane szczytami do ulicy Wiosennej i w zgodzie z duchem czasu opatrzone typowymi dla architektury przemysłowej zdobieniami, zaprojektowanymi powściągliwie, ale z elegancją, co widać na zachowanych projektach budowlanych. Zmiana trakcji wymusiła potrzebę dobudowania w zajezdni nowej hali dla wagonów silnikowych oraz specjalistycznego warsztatu, gdzie te wozy mogłyby być remontowane. W związku z tym spółka wykupiła teren między dotychczasową zajezdnią i ulicą Radną. Nowa hala stanęła na miejscu wyburzonych domów (między starą wagonownią i Radną), a po stronie Reduty Wyskok dobudowano do niej nowy warsztat, przykryty osobnym jednospadowym dachem. Szerokość tego warsztatu pozwalała na umieszczenie jednego toru, pod którym urządzono długi kanał remontowy.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1983 r.

Wyspa Spichrzów.

Ulica Pszenna. Przystanek tramwajowy na wysokości Nowotelu. W odbudowie spichlerze Mały i Wielki Groddeck.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1948 r.

Targ Sienny.

Ruina jakiegoś budynku przy Targu Siennym. W tle widoczna siedziba Narodowego Banku Polskiego.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu