Muzeum Polski
Zintegrowany system prezentacji zdigitalizowanych zasobów archiwalnych i zabytkowych.
Zapraszamy na wirtualny spacer po zbiorach Muzeum Polski.

Nasze zasoby

Przeglądaj wszystkie zasoby zgromadzone w serwisie Muzeum Polski.

Brak tytułu

Brak opisu
1937 r.

Przebudowa Mostu Stągiewnego.

Przebudowa Mostu Stągiewnego. Na wprost ulica Długie Ogrody, po prawej Szopy.
1927 r.

Wiadukt kolejowy na Przeróbce.

Wiadukt kolejowy nad ul. Lenartowicza na Przeróbce oraz tramwaje linii nr 4 na nowej trasie prowadzącej w kierunku dzielnicy Stogi. Widoczny wiadukt został rozebrany w 2016 roku.
ok. 1930 r.

Zielony Most.

Widok z Zielonej Bramy w kierunku Zielonego Mostu i Wyspy Spichrzów.
1928 r.

Stogi.

Obecna ul. Nowotna na Stogach. W tle m. in. dzwonnica na cmentarzu i kościół ewangelicki. Głębiej również dach budynku szkolnego.
ok. 1920 r.

Stągiewna.

Ulica Stągiewna. Widok w kierunku Zielonej Bramy i Zielonego Mostu.
ok. 1930 r.

Stągiewna.

Ulica Stągiewna. Z lewej, gmach Sparkasse oraz budynek pod nr 1 przy Milchkannegasse, w którym miały siedziby firmy handlowe m.in. Johann Wierzba, Lipetz & Co. i inni. Tramwaje przejeżdżają przez Zielony Most. W dali Baszta Stągiewna.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1944 r.

Nowe Ogrody.

Ulica Nowe Ogrody. Po prawej Sejm Wolnego Miasta Gdańska (Zarząd Prowincji), Komisariat Generalny RP - dzisiejsza Komenda Miejska Policji oraz Sąd Apelacyjny i Okręgowy.
1945 r.

Długi Targ.

Długi Targ. Zniknął już Neptun, który został ewakuowany w 1945 roku do Parchowa (koło Bytowa).
1937 r.

Most Stągiewny.

Tramwaj wjeżdżający przez Most Stągiewny w ulicę Stągiewną. Z prawej Stągwie Mleczne. W głębi Długie Ogrody.
1944 r.

Długi Targ.

Tramwaj na Długim Targu. Na środku fotografii widać Fontannę Neptuna, a za nią Ratusz Głównego Miasta.

Brak tytułu

Brak opisu
ok. 1940 r.

Zajezdnia Tramwajowa Wrzeszcz.

Zajezdnia Tramwajowa Wrzeszcz, Strzyża.
1942 r.

Podwale Grodzkie.

Tramwaj w kierunku Dolnego Miasta przed Dworcem Głównym.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
1944 r.

Podwale Grodzkie.

Podwale Grodzkie, zabudowa vis a vis Dworca Głównego.
ok. 1940 r.

Targ Węglowy.

Targ Węglowy, widok w kierunku Wieży Więziennej. Z lewej fragment Wielkiej Zbrojowni.
ok. 1940 r.

Targ Węglowy.

Targ Węglowy z Teatrem Miejskim.
1942 r.

Bogusławskiego.

Widok z ulicy Bogusławskiego w kierunku Targu Węglowego. W dali widoczny Teatr Miejski, a nawet hełm kościoła św. Katarzyny. Po środku Wieża Więzienna.
1929 r.

Zajezdnia na Łąkowej.

Wjazd do zajezdni na ulicy Lenzgasse (po wojnie przez krótki czas jeszcze istniejącej pod nazwą Wiosenna) na Dolnym Mieście w Gdańsku.
ok. 1940 r.

Stary Rynek Oliwski.

Stary Rynek Oliwski, tramwaj przed Domem Zarazy (Domem Bramnym).

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1912 r.

Most Zielony otwarty dla przepływających statków.

Most Zielony otwarty dla przepływających statków. W latach 30. most zmodernizowano. W głębi zabudowa Wyspy Spichrzów. Widok spod Zielonej Bramy na Miejską Kasę Oszczędnościową. Po prawej Stągiew Mleczna.
ok. 1900 r.

Most Rogoźników.

Wiadomo o nim tyle, że zbudowano go po przekopaniu ramienia Nowej Motławy w 1576 roku. Był wówczas mostem drewnianym, zwodzonym. Most do połowy XIX wieku był zamykany na noc. W 1892 r. został zastąpiony konstrukcją metalową i zaczął funkcjonować jako most zwodzony z dwuklapowym przęsłem środkowym, drogowo-tramwajowy. Otwieranie mostu było możliwe ręcznie a później zastosowano elektryczny mechanizm zwodzenia mostu. W dali zabudowa Wyspy Spichrzów, a po prawej Baszta Stągiewna.
ok. 1900 r.

Most Rogoźników.

Wiadomo o nim tyle, że zbudowano go po przekopaniu ramienia Nowej Motławy w 1576 roku. Był wówczas mostem drewnianym, zwodzonym. Most do połowy XIX wieku był zamykany na noc. W 1892 r. został zastąpiony konstrukcją metalową i zaczął funkcjonować jako most zwodzony z dwuklapowym przęsłem środkowym, drogowo-tramwajowy. Otwieranie mostu było możliwe ręcznie a później zastosowano elektryczny mechanizm zwodzenia mostu. W dali zabudowa Wyspy Spichrzów, a po prawej Baszta Stągiewna.
1939 r.

Długa.

Święto Pracy w Gdańsku w roku 1939. Tramwaj linii 4 na trasie ze Stogów do Dworca Głównego zatrzymał się właśnie na przystanku przy skrzyżowaniu ul. Długiej z ul. Tkacką.
ok. 1900 r.

Zajezdnia na Łąkowej.

Pod budowę nowej zajezdni firma Kupferschmidta wykupiła grunty na parceli przy ulicy Wiosennej 4 (Lenzgasse, obecnie nie istnieje) w południowo-zachodnim zakątku Dolnego Miasta. Projekty budowlane zajezdni były gotowe w październiku 1884 roku i zapewne niedługo później na działce zakupionej przez firmę tramwajową pojawiły się ekipy budowlane. Już wiosną 1885 roku stały tam równolegle do siebie dwa długie budynki przykryte łagodnie nachylonymi dachami dwuspadowymi, usytuowane szczytami do ulicy Wiosennej i w zgodzie z duchem czasu opatrzone typowymi dla architektury przemysłowej zdobieniami, zaprojektowanymi powściągliwie, ale z elegancją, co widać na zachowanych projektach budowlanych. Zmiana trakcji wymusiła potrzebę dobudowania w zajezdni nowej hali dla wagonów silnikowych oraz specjalistycznego warsztatu, gdzie te wozy mogłyby być remontowane. W związku z tym spółka wykupiła teren między dotychczasową zajezdnią i ulicą Radną. Nowa hala stanęła na miejscu wyburzonych domów (między starą wagonownią i Radną), a po stronie Reduty Wyskok dobudowano do niej nowy warsztat, przykryty osobnym jednospadowym dachem. Szerokość tego warsztatu pozwalała na umieszczenie jednego toru, pod którym urządzono długi kanał remontowy.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1983 r.

Wyspa Spichrzów.

Ulica Pszenna. Przystanek tramwajowy na wysokości Nowotelu. W odbudowie spichlerze Mały i Wielki Groddeck.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
1948 r.

Targ Sienny.

Ruina jakiegoś budynku przy Targu Siennym. W tle widoczna siedziba Narodowego Banku Polskiego.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu
ok. 1960 r.

Tramwaj w Sopocie.

W latach 1946-1961 wzdłuż obecnej al. Niepodległości w Sopocie biegła dwutorowa linia tramwajowa. Jej trasa w kierunku centrum miasta była zakończona pętlą, która znajdowała się w rejonie skrzyżowania z ul. Reja w Świemirowie. Tramwajowe połączenie Gdańska z Sopotem zostało zlikwidowane z powodu przejęcia większości pasażerów przez Szybką Kolej Miejską oraz rozbudowy pobliskiej drogi.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Wały Jagiellońskie.

Wagon silnikowy nr 1261 z doczepą typu "4ND" i "ND" obsługuje linię 3 na trasie z Nowego Portu do Targu Węglowego. W tamtych czasach Wały Jagiellońskie sprawiały raczej wrażenie jakieś bocznej ulicy aniżeli głównej arterii miasta.

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu

Brak tytułu

Brak opisu