Muzeum Polski
Zapraszamy na wirtualny spacer po zbiorach Muzeum Polski.
Dworzec kolejowy
Obraz pochodzi z 1907-05.  Dodano: 2018-02-08 18:39
  Wyświetlono: 1272 , Lubi: 0.      

Dworzec kolejowy

Ogólny widok sopockiego dworca, wzniesionego w latach 1869–1870 przy trasie kolei koszalińsko-gdańskiej. W latach 1824–1864 głównym publicznym środkiem lądowego skomunikowania Sopotu z Gdańskiem była 15-osobowa żurnaliera, czyli rodzaj dyliżansu, który co najmniej raz dziennie pokonywał 12-kilometrową trasę w obie strony. Od 1864 do 1870 r. funkcjonowała regularnie linia omnibusu, zabierającego 21 osób trzykrotnie w ciągu dnia. 1907 r., BG PAN. [IDX:1832,1270]

Podobne zasoby:

1920-05

Stary dworzec kolejowy

Nieistniejący, piętrowy sopocki dworzec, przebudowany w 1972 r. Po oryginalnej XIX-wiecznej stacji została do dzisiaj stara bagażownia, ozdobiona pseudogotyckimi kolumienkami. Około 1925 r. powstał projekt budowy osobnej linii kolejowej do Gdańska przy przesunięciu dworca bardziej na południe (ku Oliwie). Wybuch II wojny wstrzymał daleko zaawansowane prace koncepcyjne w tej sprawie. Ok. 1920 r., zbiór W. Sautera – Sopot. [IDX:1968,1324]
1907-11

Ulica Podjazd

Istniejący do dzisiaj stalowy wiadukt oraz wiodąca pod nim, zbudowana w 1907 roku ulica Podjazd (Grosse Bahnunterführung). Dzięki jej wytyczeniu połączono bezkolizyjnie dwie części Sopotu, górną i dolną. W 1909 r. architekt Josef Moschall wykupił grunty po północno-zachodniej stronie Podjazdu, by niebawem zbudować tam ciąg solidnych czynszowych kamienic z witrażami w klatkach schodowych. Natomiast kamienicę stojącą samotnie po południowej stronie ulicy wybudował w 1914 r. architekt Wilhelm Lippke dla swej córki Margaretty. Zima 1907/1908 r., BG PAN. [IDX:1878,1322]
1930-06

Peron na dworcu kolejowym

Istniejący do dzisiaj peron kolei z dachem wspartym na żeliwnych kolumnach „korynckich". Pierwszy pociąg wjechał na stację Sopot w lipcu 1870 r. Czterdzieści lat później Sopot miał bezpośrednie połączenia kolejowe m. in. ze Szczecinem, z Berlinem, Warszawą, Poznaniem, Wrocławiem, Toruniem, Petersburgiem, Królewcem. W 1939 r. kursowało między Sopotem a Gdańskiem czterdzieści kilka pociągów podmiejskich na dobę. Ok. 1930 r., zbiór Sopockiego Domu Aukcyjnego. [IDX:1918,1358]

Informacja dotycząca plików cookies.

Informujemy, iż w celu zapewnienia prawidłowej pracy naszego serwisu oraz dostosowania go do Państwa potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies.

Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki.

Dalsze korzystanie z naszego serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

 Zamknij