Muzeum Polski
Zintegrowany system prezentacji zdigitalizowanych zasobów archiwalnych i zabytkowych.
Zapraszamy na wirtualny spacer po zbiorach Muzeum Polski.
Stary dworzec kolejowy
Obraz pochodzi z 1920-05. 
  Wyświetlono: 1391 , Lubi: 0.      

Stary dworzec kolejowy

Nieistniejący, piętrowy sopocki dworzec, przebudowany w 1972 r. Po oryginalnej XIX-wiecznej stacji została do dzisiaj stara bagażownia, ozdobiona pseudogotyckimi kolumienkami. Około 1925 r. powstał projekt budowy osobnej linii kolejowej do Gdańska przy przesunięciu dworca bardziej na południe (ku Oliwie). Wybuch II wojny wstrzymał daleko zaawansowane prace koncepcyjne w tej sprawie. Ok. 1920 r., zbiór W. Sautera – Sopot. [IDX:1968,1324]

Podobne zasoby:

1910-05

Skrzyżowanie ulic Dworcowej i Podjazdu

Skrzyżowanie ulic Dworcowej (Bahnhofstrasse) i Podjazdu (Grosse Bahnunterführung). Najstarszy, istniejący do dzisiaj obiekt z prezentowanego zdjęcia to widoczny po prawej stronie kościoła Hotel Dworcowy z 1871 r. Ok. 1910 r., zbiór Sopockiego Domu Aukcyjnego. [IDX:1978,1246]
1907-05

Dworzec kolejowy

Ogólny widok sopockiego dworca, wzniesionego w latach 1869–1870 przy trasie kolei koszalińsko-gdańskiej. W latach 1824–1864 głównym publicznym środkiem lądowego skomunikowania Sopotu z Gdańskiem była 15-osobowa żurnaliera, czyli rodzaj dyliżansu, który co najmniej raz dziennie pokonywał 12-kilometrową trasę w obie strony. Od 1864 do 1870 r. funkcjonowała regularnie linia omnibusu, zabierającego 21 osób trzykrotnie w ciągu dnia. 1907 r., BG PAN. [IDX:1832,1270]
1930-04

Ulica Podjazd

Ulica Podjazd (Grosse Unterführung) w Sopocie zalana deszczem. Ok. 1930 r., BG PAN. [IDX:1914,1290]
1907-11

Ulica Podjazd

Istniejący do dzisiaj stalowy wiadukt oraz wiodąca pod nim, zbudowana w 1907 roku ulica Podjazd (Grosse Bahnunterführung). Dzięki jej wytyczeniu połączono bezkolizyjnie dwie części Sopotu, górną i dolną. W 1909 r. architekt Josef Moschall wykupił grunty po północno-zachodniej stronie Podjazdu, by niebawem zbudować tam ciąg solidnych czynszowych kamienic z witrażami w klatkach schodowych. Natomiast kamienicę stojącą samotnie po południowej stronie ulicy wybudował w 1914 r. architekt Wilhelm Lippke dla swej córki Margaretty. Zima 1907/1908 r., BG PAN. [IDX:1878,1322]